Net Art
A collection of resources about
36 items
article
Interview with Tamara Lai (Belgium)
http://weblog.nmartproject.net/index.php?blog=11
Tamara Lai
Artist : Web Design & Master / Video / Interactive Multimedia / Computer
designer / Writer
First video director (1985/1994 ARCANAL AWARD- F.I. de Vidéo du C.A.S.B.
Paris 1992), Tamara Laï turns in 1993 to the digital techniques and the
writing of news, tales and poetry, illustrated (CD-ROMS).
biblioghraphy
Net Web Art
http://www.maxxi.darc.beniculturali.it/italiano/press/5_Bibliografia.pdf
SPUNTI BIBLIOGRAFICI A cura di Elena Giulia Rossi, Eleonora De Filippis, in occasione della mostra al MAXXI di Roma
Research Association
The Art, Technology, and Culture Colloquium
http://www.ieor.berkeley.edu/~goldberg/lecs/background.html
USA
Berkeley's ATC lecture series is an internationally known forum for presenting new ideas that challenge conventional wisdom about technology and culture. This series, free of charge and open to the public, presents artists, writers, curators, and scholars who consider contemporary issues at the intersection of aesthetic expression, emerging technologies, and cultural history, from a critical perspective.
Research Association
Los Angeles Center For Digital Art
http://www.lacda.com/index.html
USA
Los Angeles Center For Digital Art is dedicated to the propagation of all forms of digital art, supporting local, international, emerging and established artists in our gallery. We have an ongoing schedule of exhibits and competitions, produce editions of wide format archival prints, and provide low cost education for individuals interested in learning computer programs utilized for art, photography and design.
Research Association
Hacker art
http://www.hackerart.org/index.html
Italia
Obiettivi: la divulgazione di storie e tematiche poco conosciute in quanto differenti e/o antagoniste al pensiero dominante. Creare un archivio delle memorie attraverso la collaborazione degli utenti.
- essere uno strumento didattico all’interno del quale apprendere gli strumenti per esprimersi attraverso i nuovi media.
books
Net.Art
http://www.thething.it/netart/
2003
Deserii Marco e Giuseppe Marano
Il primo tentativo in Italia di fornire una panoramica completa di una forma d'arte, la net.art, nata dall'incontro fra eredità delle avanguardie e innovazione tecnologica.
Uno strumento non solo di conoscenza, ma un vero e proprio tool a disposizione di tutti, da piegare a mille usi per aprire nuove possibilità di trasformazione del presente.
books
Performing Media
http://www.teatron.org/forum/forumdisplay.php?fid=17
2004
Infante Carlo
È attraverso l’uso creativo ed inventivo della comunicazione interattiva, nella ricerca di un approccio sempre più amichevole e coinvolgente con le reti, che la società potrà entrare in relazione con le potenzialità del digitale, emancipandolo dagli automatici esercizi di stile tecnocratico.
In questo contesto si connota l’idea di Performing Media: strategia culturale che vuole interpretare le nuove tecnologie della comunicazione come opportunità evolutiva.
books
WORDS MADE FLESH, CODE, CULTURE, IMAGINATION
http://pzwart.wdka.hro.nl/mdr/research/fcramer/wordsmadeflesh/
2005
Cramer Florian
Algorithmic instruction code can be found, centuries before the
invention of the computer, in Latin poetry, the Kabbalah, Western
composed music and several forms of experimental poetry from the 17th
to the 20th century, thus forming an important, but often neglected
historical pretext of contemporary computer arts.
books
FreeNRG
http://undergrowth.org/freenrg_notes_from_the_edge_of_the_dancefloor
2005
Graham St John
Edited by Graham St John, FreeNRG is a collection of frontline communiques on technotribes, contemporary musical practices and events transpiring on the fringes of Australian dance culture throughout the nineties. The anthology's 13 essays are written by specialists and affiliates of a spectrum of youth phenomena found at the edge of the dance floor.
books
Networking. The Net as Artwork
http://www.networkingart.eu/index.html
2006
Bazzichelli, Tatiana
Il primo tentativo di ricostruzione della storia del networking artistico in Italia. Un'analisi sull'uso creativo e condiviso delle tecnologie, dal video al computer e sulla formazione di una comunità hacker italiana. Una riflessione sul ruolo dell'artista che si fa networker, ricollegandosi alle neoavanguardie degli anni Sessanta.
Scritto da Tatiana Bazzichelli. Prefazione di Derrick de Kerckhove. Postfazione ed editing di Simonetta Fadda (Costa & Nolan, Milano, uscita novembre 2006).
books
Arte delle reti / Net Art - Elementi per un atlante: liste e linee
temporali
http://www.wikiartpedia.org/index.php?title=Arte_delle_reti_/_Net_Art_-_Elementi_per_un_atlante:_liste_e_linee_temporali
2007
Italia
Il libro è il risultato di alcune esercitazioni didattiche realizzate dagli studenti all'interno
dei corsi del prof. Tommaso Tozzi
books
Pour un art actuel, l'art à l'heure d'Internet"
http://www.fredforest.org/artactuel/index.html
1998
Fred Forest
news
Arti, biotecnologie e società
http://www.cybercultura.it/pdf/2008ArtBioTech_invito.jpg
2008
convegno di studi , Mercoledì 30 aprile 2008 ore 14.30; Roma - via Salaria, 113; Aula Wolf
Interventi di Jens Hauser, Massimo Canevacci, Alberto Marinelli, Antonio Tursi, Luisa Valeriani, Derrick de Kerckhove.
news
HACK.Fem.EAST
http://hackfemeast.org/
2008
Berlino, Germania
Women, Technology and Networks in Eastern Europe
The exhibition project HACK.Fem.EAST seeks to present experimental and artistic practicesof artists and activists working in digital networks in Eastern Europe. Main topics are media, art and hacking. Protagonists are women or projects in which women play an important role.
news
NetSpace: viaggio nell’arte della Rete
Corpi nel cyberspazio
http://www.maxxi.darc.beniculturali.it/italiano/mostre.htm
2008
4 dicembre 2007 - 2 marzo 2008. Corpi nel cyberspazio. Sei opere per indagare sulla dematerializzazione
e sulle metamorfosi del corpo nel cyberspazio. MAXXI_Museo nazionale delle arti del XXI secolo - via Guido Reni, 2f 00196 Roma
news
Still Digital after all These Years: How the Computer Transformed Painters into Geeks
http://www.cbrubin.net/
Londra, UK
Art on the edge once meant Painting. Not clean, representational, neat painting, but messy, expressive, abstract painting. Then the computer came along. Touted as a procedural
machine, no one expected intuitive, non-procedural painters to turn to pixels. Why were so many expressionist painters drawn to the computer in the buggy days of mid-1980s, and how did it
transform their visual language and output? What are they doing now? As one of the artists who made the leap, Rubin will discuss her own leaps, give an overview of the work of other artists, and
look at how the computer continues to change concepts of imagery as it becomes a more available medium in previously less technologically advanced countries.
news
V International Image Festival - Call for participation
http://www.cybercultura.it/pdf/2006_monographic_media_art_sample.pdf
From the 18th to the 21st of April of 2006, in Manizales, Colombia will happen the V International Image Festival that will turn to a scenario of the contemporary audio-visual culture
news
Distributed Aesthetics, issue 7 of The Fibreculture Journal
http://journal.fibreculture.org/issue7/index.html
news
Net Web Art - Net Archives: i pionieri del net
http://www.darc.beniculturali.it/ita/appuntamenti/mostre/netwebart.htm
news
Roma, MAXXI - Net Web Art - "Net Archives: contenuti e forme"
http://www.maxximuseo.org/comunicato_WebArt.htm
Italia
Net Archives: contenuti e forme rappresenta il secondo appuntamento della serie di eventi dedicati alla Net Web Art, curato da Elena Giulia Rossi e Eleonora De Filippis e promosso dal MAXXI in collaborazione con la Fondazione Rosselli.
Il viaggio nel mondo dell'arte in Rete prosegue dunque attraverso sei lavori di artisti net web (Andy Deck, Arturo Herrera, Jenny Holzer, Jodi.org, Mark Napier, 0100101110101101.org), che portano ora in primo piano la componente concettuale e la ricerca formale, evidenziando come Internet sia anche uno strumento per sperimentare nuove estetiche della Rete.
news
Premio per l'arte digitale 2005
http://www.fondazionerosselli.it/User.it/index.php?PAGE=Sito_it/attivita_ricerche1&rice_id=435
news
Share Festival 2008 manufacTURINg
http://www.toshare.it/ita/news/share-festival-2008-manufacturing
Torino, Italia
Dall’11 al 16 marzo 2008 la città di Torino ospita la quarta edizione del Piemonte Share Festival, punta di diamante del vasto programma culturale di Torino 2008 World Design Capital.
news
Mostra - NetSpace: viaggio nell’arte della Rete". Geografie di spazi.
http://www.cybercultura.it/pdf/2006_11_maxxi_comunicato_netspace.pdf
2006
NetSpace: viaggio nell’arte della Rete, a cura di Elena Giulia Rossi, nasce per iniziativa e con il supporto del Servizio Educativo come evoluzione di Net Archives, che ha appena concluso il suo percorso biennale (2005-2006). Realizzato nell’ambito di Net Web Art, in collaborazione con la Fondazione Rosselli, Net Archives ha ripercorso, alcune tappe fondamentali della storia della net/web art conservandone così una traccia preziosa. Dal 2 dicembre 2006 al 28 febbraio 2007
news
My life in the bush of ghosts
http://www.bush-of-ghosts.com/
2006
Disco storico di Eno e Byrne online tutti possono rielaborare i brani. In occasione dell'uscita della nuova edizione di My life in the bush of ghosts l'album realizzato nel 1981 dai mostri sacri della musica con strumenti multimediali, Brian Eno e David Byrne, è nato un sito dal quale si possono scaricare le multitracce di due brani e rilavorarle a proprio piacimento. I risultati delle rielaborazioni si possono mettere online, in modo che altri le ascoltino, le valutino, le discutano.
news
L.E.V. festival
http://levfestival.com/09/en/venues/
2009
Gijón, Sppagna
L.E.V. (or Laboratorio de Electrónica Visual – Visual Electronics Laboratory), is the space in which electronic music and visual and performing arts join as a way of artistic expression aiming at introducing the audience to a selection of the most interesting local and international creators - the new talent as well as established artists.
researcher
Eduardo kac
http://www.ekac.org/index.html
Eduardo Kac è un artista e uno scrittore che indaga le dimensioni filosofiche e politiche dei processi di comunicazione. Egualmente interessato agli aspetti estetici e sociali dell'interazione verbale e non-verbale, nel proprio lavoro Kac esamina sistemi linguistici, scambi dialogici, e la comunicazione fra le specie. Le opere di Kac, che spesso connettono spazi virtuali e spazi fisici, propongono vie alternative alla comprensione del ruolo dei fenomeni di comunicazione nella formazione/costruzione di realtà consensuali.
magazine
net_art_review
http://netartreview.net/index.php
Net Art Review focuses on net-art and its crossover to other fields in new media. The purpose of the site is to provide a space for sharing links to material that contributing writers find interesting, which include actual net-art projects, exhibition opportunities, online resources, as well as news.
magazine
Artnodes
http://www.uoc.edu/artnodes/7/eng/presentacio.html
Spagna,
ARTNODES is an e-journal promoted by the UOC, the aim of which is to analyse the intersections between art, science and technology.
ARTNODES publishes contributions that focus on the reflection and study of the intersections between art, science and technology, from a formal, historical and conceptual point of view.
paper
Avant-garde as Software
http://www.uoc.edu/artnodes/eng/art/manovich1002/manovich1002.html
2002
Manovich Lev
The article analyses the uniqueness of the new media revolution by comparing it with the avant-garde revolution of the 1910s-1920s in the visual arts, design and film. The author argues that the 1920s avant-garde techniques were transformed into the conventions of modern human-computer interface and software, thus functioning as a foundation of post-industrial labour. He also claims that new media does, in fact, represent a new avant-garde for the information society, although it uses old modernist forms. If the 1920s avant-garde came up with novel forms for the new media of their time (photography, film, new printing and architectural technologies), the new media avant-garde introduces radically innovative ways of using already accumulated media. Thus, computer-based techniques of media access, manipulation and analysis are the new avant-garde.
paper
Articoli e sagi di Eduardo Kac
http://www.ekac.org/articles.html
2005
Eduardo Kac è un artista e uno scrittore che indaga le dimensioni filosofiche e politiche dei processi di comunicazione. Egualmente interessato agli aspetti estetici e sociali dell'interazione verbale e non-verbale, nel proprio lavoro Kac esamina sistemi linguistici, scambi dialogici, e la comunicazione fra le specie. Le opere di Kac, che spesso connettono spazi virtuali e spazi fisici, propongono vie alternative alla comprensione del ruolo dei fenomeni di comunicazione nella formazione/costruzione di realtà consensuali.
paper
ASPECTS OF THE AESTHETICS OF TELECOMMUNICATIONS
http://www.ekac.org/Telecom.Paper.Siggrap.html
1992
Kac Eduardo
For the past fifteen years, increasing numbers of artists around the world are working in collaborative mode with telecommunications. In their 'works', which we shall refer to as 'events', images and graphics are not created as the ultimate goal or the final product, as it is common in the fine arts. Employing computers, video, modems and other devices, these artists use visuals as part of a much larger interactive, bi-directional communication context. Images and graphics are created not simply to be transmitted by an artist from one point to another, but to spark a multidirectional visual dialogue with other artists and participants in remote locations.
paper
Read_me, Run_me, Execute_me: Software and Its Discontents
http://runme.org/project/+executeme/
2004
Inke Arns
In the past two or so years the term generative art has become fashionable. It can be found in very different contexts, such as academic discourses, media art festivals, industrial design and architecture. Very often, the term is used —if not 100% synonymously for software art —as an equivalent for software art. Somehow generative art and software art are related to each other —but what exactly this relation is, is left mostly in the dark.
miscellaneous
Splashback: Rhizome’s Splash Pages, 1998-2002
http://www.rhizome.org/art/exhibition/splashback/index.php
Rhizome is pleased to announce the launch of “Splashback: Rhizome’s Splash Pages, 1998-2002,” an online exhibition featuring the 39 splash pages commissioned over a four-year period. “Splashback” offers a brief overview of online art and design practices from ten years ago through a nearly obsolete medium, the splash page.
miscellaneous
sixteencolors - ansi art
http://sixteencolors.net/about/index.html
Sixteen Colors was originally created as "Somnium" in 1999. Somnium was a small site that allowed users to view the current months' packs online. In the years since Sixteen Colors has grown to an attempt to create a comprehensive archive of the entire ANSI art and ASCII art scenes. In addition, the site attempts to create a historical record of artists, groups and scene events. Sixteen Colors currently boasts 3.683 packs. Users can view artworks by pack and year, artist and group. The community is also encouraged to add and edit metadata relating to packs, groups and artists. If you have a new pack or a pack that is missing from the archive you may upload it at any time.
miscellaneous
ABC No Rio
http://www.abcnorio.org/
ABC No Rio is a collectively-run center for art and activism. We are known internationally as a venue for oppositional culture. ABC No Rio was founded in 1980 by artists committed to political and social engagement and we retain these values to the present.
miscellaneous
Teatron.org
http://www.teatron.org/
Infante Carlo
Italia
teatron.org non è un sito, o perlomeno lo è in quanto luogo (o meglio non-luogo) della topografia telematica, non corrisponde cioè alle logiche dei siti impaginati con criterio editoriale o identitario. E' una piattaforma operativa da cui partono progetti diversi, principalmente rivolti a ciò che definisco "Arte dello spettatore in rete" e "Via ludico-partecipativa alla cittadinanza digitale" e che trova principalmente sviluppo attraverso i Forum
Carlo Infante
Back to kewords index |