news
Self-organised learning in the interactive Web.
A change in learning culture?
|
4th EduMedia Conference 2008. Self-organised learning comprises all types of learning, offering a greater degree of self-determination as compared to traditional learning scenarios: self-determined learning gives the learner the chance to select learning contents (what do I want to study) and learning objectives (my goals) proactively. Nowadays this way of learning is increasingly supported by interactive learning environments
in the internet and by social software (e.g. wikis, weblogs, e-portfolios, social bookmarks, YouTube, FaceBook, Flickr etc.). The internet may even be called a “place of informal learning”.But what exactly is “informal learning”? |
|
|
news
Self-organised learning in the interactive Web.
A change in learning culture?
|
4th EduMedia Conference 2008. Self-organised learning comprises all types of learning, offering a greater degree of self-determination as compared to traditional learning scenarios: self-determined learning gives the learner the chance to select learning contents (what do I want to study) and learning objectives (my goals) proactively. Nowadays this way of learning is increasingly supported by interactive learning environments
in the internet and by social software (e.g. wikis, weblogs, e-portfolios, social bookmarks, YouTube, FaceBook, Flickr etc.). The internet may even be called a “place of informal learning”.But what exactly is “informal learning”? |
|
|
saggio
L'alfabetizzazione digitale, o l'evoluzione delle alfabetizzazioni del 21o secolo
2009
|
All'inizio del 21o secolo, assistiamo ad un'interessante evoluzione della domanda di apprendimento da parte dei singoli individui, delle società e dei responsabili dell'insegnamento. È evidente che la relazione conflittuale tra la prestazione dell'insegnamento e gli imperativi sociali di crescita (obbligo di performance) e d'inclusione sociale sta diventando estremamente complessa. La globalizzazione economica e l'emergenza di quella che è stata identificata come "società della conoscenza" vanno di pari passo con una serie di competenze fondamentali in graduale evoluzione. Questi elementi hanno alimentato il dialogo sull'implementazione accademica e politica di ciò che alcuni pensatori e parti in causa hanno già definito come le "alfabetizzazioni del 21o secolo". |
|
|
saggio
The Skeptic
Stoll, Cliff
1990
|
"When I'm online, I'm alone in a room, tapping on a keyboard, staring at a cathode-ray tube. I'm ignoring anyone else in the room. The nature of being online is that I can't be with someone else. Rather than bringing me closer to others, the time that I spend online isolates me from the most important people in my life, my family, my friends, my neighborhood, my community." |
|
|
saggio
Attendibilità dell'informazione e modello open publishing.
Note per un uso didattico di Wikipedia
Bitti Vincenzo
2006
|
La questione dell’affidabilità delle informazioni su Wikipedia - la grande enciclopedia gratuita e open-publishing disponibile su Internet – è stata negli ultimi mesi al centro di un intenso dibattito ancora in corso di svolgimento. L’articolo ricostruisce alcune fasi della discussione e mette in evidenza alcune implicazioni riguardanti la didattica e il mondo della scuola alle prese con questo tipo di risorse. La semplicità con cui è possibile transitare dal ruolo di fruitore a quello di produttore, in ambienti come Wikipedia, implica, per un uso corretto dei suoi materiali… |
|
|
saggio
We-Learning: Social Software and E-Learning - I
Kaplan-Leiserson Eva
2003
|
Early e-learning traded technology for human interaction. Now, the personal element is being added back in. New social software tools borrowed from business and the younger generations combine tech and touch for the best of all possible worlds (including virtual ones). |
|
|
video
Gli E-Book a scuola: un'occasione di innovazione
2009
|
Video del Convegno Nazionale: Nel corso del Convegno sono stati presentati alcuni esempi di E-Book di Testo selezionati dal Catalogo Garamond 2009-2010 e sono stati mostrati alcuni fra i piu' diffusi lettori dedicati di E-Book e netbook (PC portatili a basso costo e di peso e ingombro molto contenuti, idonei allo studio con E-Book). |
|
|
|